Confruntat cu moda incinerarii –cu radacini panteiste, naturaliste sau nihiliste – Preotii explica faptul ca ingroparea mortilor este o modalitate de a ne afirma credinta in „invierea firii pamantesti”.
„Inmormantarea este o aducere aminte a Catehismului nostru si a Crezului nostru. Crestinii ingroapa mortii pentru ca noi credem ca trupul nostru va fi inviat in Ziua Judecatii, cand Judecatorul Suprem ne uneste sufletul cu trupul nostru glorios.”
Incetul cu incetul, obiceiurile catolice bune dispar din societate. In zilele noastre este foarte la moda sa incinerati, sa ardeti corpul decedatului si sa livrati cenusa familiei, care o arunca dupa bunul plac. Acestea se depun in sufrageria casei sau intr-un alt loc sau se raspandesc intr-un loc foarte drag defunctului sau in natura…
Biserica s-a opus in mod traditional incinerarii. In prezent, o autorizeaza in cazuri foarte specifice si subliniaza ca nu ar trebui sa se faca din motive banale, ci ca acestea ar trebui sa fie motive imperioase, foarte grave: din motive igienice, economice sau sociale.
Iar Biserica insasi avertizeaza impotriva tendintei panteiste, naturaliste sau nihiliste latente in incinerare si subliniaza ca atitudinile si ritualurile care implica conceptii gresite despre moarte, considerate ca anularea definitiva a persoanei, sau ca un moment de fuziune cu Mama Natura sau cu universul, sau ca o etapa in procesul de reincarnare, nu pot fi permise. Sau ca eliberare definitiva din inchisoare a corpului.
Firmele de servicii funerare asigura repatrierea pentru ca fiecar esa poata fi inmormantat dupa traditii.
De ce este un obicei catolic inradacinat sa se ingroape mortii?
Pentru ca este un mod de a ne afirma credinta in „invierea firii pamantesti”: credinta noastra catolica afirma ca, in Ziua Judecatii, cand Domnul nostru Isus Hristos va veni in slava, El ii va „judeca pe cei vii si pe cei morti”, El va judeca intreaga umanitate, pe toti oamenii din toate timpurile.
Catehismul Bisericii Catolice, are urmatorul cuprins: „In moarte, despartirea sufletului de trup, trupul omului cade in stricaciune, in timp ce sufletul sau merge la intalnirea cu Dumnezeu, asteptand sa fie reunit cu trupul sau glorificat. Dumnezeu, in atotputernicia Sa, va da definitiv trupului nostru viata incoruptibila, unindu-l sufletelor noastre, in virtutea Invierii lui Isus”.”
In ziua judecatii, Hristos va veni si ne va uni sufletul cu trupul nostru, care va fi glorios daca vom fi inviati la viata vesnica.
In functie de caracteristicile trupului inviat al lui Isus, ne putem face o idee despre cum va fi acel trup: asemanator cu trupul pamantesc, dar perfect, tanar – Sfantul Toma spune ca in Cer binecuvantatul va avea varsta lui Hristos, 33 de ani – nu va mai fi supus bolii, durerii sau mortii, plin de slava, etc.
Aceasta inseamna ca fiecare om va aparea inaintea Lui in ceea ce ne constituie si ne caracterizeaza ca fiinte umane, adica compozitia noastra si unitatea substantiala a trupului si a sufletului. Desi prin trecerea timpului a fost redus la pamant, trupul crestinului va fi reconstituit de Domnul si sufletul sau respectiv va fi unit cu el in acea zi, Ziua Judecatii.
De ce catolicii nu accepta incinerarea?
Vaticanul a raspuns la ceea ce a numit o „crestere de neoprit” a incinerarii si a emis linii directoare care interzic imprastierea cenusii „in aer, pe uscat, pe mare sau intr-un alt mod”.
Vaticanul a decretat ca cenusa celor dragi nu are loc in casa si cu siguranta nu in bijuterii. Acesta a cerut ca ramasitele incinerate sa fie pastrate in cimitire sau in alte locuri sacre aprobate.
Instructiunile, care reitereaza preferinta Bisericii Romano-Catolice pentru inmormantare fata de incinerare, sunt in conformitate cu invataturile anterioare. Dar conferintele episcopale locale au cerut clarificari doctrinale, deoarece incinerarea a devenit din ce in ce mai populara si pentru ca „nu existau norme canonice specifice” pentru conservarea cenusii, potrivit cardinalului Gerhard Ludwig Müller , prefectul Congregatiei pentru Doctrina Credintei , care a elaborat liniile directoare.
Noile linii directoare, pe care Papa Francisc le-a aprobat anul acesta, au fost publicate inainte de Ziua Tuturor Sufletelor, care cade pe 2 noiembrie pentru catolici, care sunt chemati sa-si aminteasca si sa se roage pentru cei care au murit.
Biserica a interzis incinerarea timp de secole, dar a inceput sa permita practica in 1963, atata timp cat nu se face din motive in contradictie cu doctrina crestina. Inmormantarile sunt profund inradacinate in traditia crestina, iar in Statele Unite si in alte parti, multe eparhii conduc inca cimitire, desi incinerarea si alte alternative sunt in crestere.
„Ne confruntam cu o noua provocare pentru evanghelizarea mortii”, a spus cardinalul Müller la o conferinta de presa marti, discutand despre centralitatea mortii si a invierii pentru crestini. El a subliniat „motivele doctrinare si pastorale” ale bisericii pentru inmormantare, pe care „continua sa le recomande cu insistenta”.
Lasă un răspuns