Business casual suna ca un dress code destul de usor de respectat atunci cand incepi un job nou sau cand schimbi domeniul de activitate, insa, din nefericire, chiar nu este asa! Business casual poate fi un dress code extrem de derutant. De ce? Pentru ca un dress code business casual difera de la o companie la alta, de la domeniu la domeniu, si este diferit in functie de locul de pe glob in care te afli.
Ce inseamna business casual?
Desi nu exista o definitie exacta, in general tinutele business casual sunt mai putin oficiale decat imbracamintea traditionala de birou, dar se incadreaza in acel “destul de profesional”. Si nu, in caz ca te intrebai, sandale si tricou nu inseamna business casual! Insa, pe de alta parte, nici un costum complet nu inseamna business casual.
Probabil ca deja ai ajuns la intrebarea “OK si atunci eu cum sa ma imbrac? De unde voi sti cum sa ma imbrac oficial, dar nu prea casual?
Pentru a-ti oferi un raspuns la intrebarea de mai sus am facut o lista de reguli cu privire la ce anume inseamna un dress code business casual, atat pentru barbati cat si pentru femei. Vei gasi in cele ce urmeaza indicii importante despre ce anume sa porti si ce sa nu porti, si poti fi sigur ca la final vei fi mult mai bine pregatit!
Ce inseamna business casual pentru femei?
De multe ori femeile trebuie sa poarte la birou o combinatie intre urmatoarele articole: fusta, pantaloni de costum, pulover, bluza, sacou, ciorapi si pantofi inchisi la varf.
Unele locuri de munca permit si tinutele cu sandale sau cu pantofi deschisi la varf, insa verifica de doua ori inainte de a aparea la serviciu purtand acest gen de incaltaminte.
In mod ideal ar trebui sa folosesti urmatoarele variante:
In partea de sus
Bluze, camasi elegante fara maneca, veste, blazer, malete, bluze elegante, rochii inchise intr-o singura culoare, rochii casual si fuste despicate la nivelul genunchiului sau dedesubt.
In partea de jos
Fuste creion, fuste pana la genunchi, pantaloni de costum (din catifea, twill sau bumbac).
Incaltaminte
Pantofi fara toc, tocuri, stiletto, pantofi cu toc deschisi la varfuri si pantofi cu tocuri kitten.
Evita
Sandalele cu barete, jeansii, pantalonii rupti sau pantalonii cu imprimeuri indraznete, culorile puternice, bretelele subtiri, topurile scurte, imbracamintea sport, colantii, camasile sau rochiile fara umeri, tricourile, tenisii sau hanoracele cu gluga.
Ce inseamna business casual pentru barbati?
Pentru barbati o tinuta business casual adecvata inseamna pantaloni de costum sau chinos, o camasa cu nasturi, sosete inchise la culoare si pantofi eleganti. Evita sa porti tricouri polo la un interviu, chiar daca sunt acceptabile pentru jobul pentru care ai aplicat. Nu purta jeansi si nici pantaloni scurti. In cele ce urmeaza vom incerca sa iti oferim cateva indicii care sa te ajute sa iti consolidezi situatia intr-un post nou.
In partea de sus
Camasi cu nasturi in nuante neutre, tricouri cu nasturi sau cu guler, sacou sport, pulovere in culori si modele variates.
In partea de jos
Pantaloni semi-formali, pantaloni de costum, si jeansi inchisi la culoare.
Incaltaminte
Pantofi cu sireturi, pantofi de piele inchisi la culoare, si mocasini.
Evita
Camasile cu printuri, jeansii rupti, denimul in general, sandalele, ghetele de motor, incaltamintea marinareasca, imbracamintea sport, tricourile, tenisii si hanoracele cu gluga.
Ce inseamna business casual intr-un job de productie?
Cand lucrezi intr-un mediu de productie, un dress code business casual inseamna sa te asiguri ca urmezi urmatoarele principii: ai grija ca hainele tale sa fie calcate si nu sifonate, murdare sau rupte; nu purta haine cu inscrisuri sau imagini ofensatoare, ci haine pe care este promovat logo-ul companiei, precum un tricou polo sau un pulover.
Ce inseamna business casual la un interviu pentru un job?
Daca aplici pentru un job unde mediul de lucru se mandreste cu un dress code business casual, trebuie sa te imbraci adecvat la interviu. Incearca sa alegi un look mai mult formal si mai putin business casual. Daca cel cu care sustii interviul poarta pantaloni scurti sport si un tricou, nu inseamna ca trebuie sa faci si tu la fel. Pana la urma, tu trebuie sa te imbraci pentru a impresiona in timpul interviului, iar asta implica si sa te prezinti ca un profesionist.
Barbatii pot purta un sacou de costum si pantaloni cu o camasa si chiar cravata, sau pot opta pentru un sweater cu o camasa.
Femeile ar trebui sa aleaga o bluza si o pereche de pantofi office sau chiar o rochie statement.
Este indicat ca atat femeile cat si barbatii sa evite culorile aprinse si ostentative.
Atunci cand alegi o tinuta pentru a merge la un interviu trebuie sa iti amintesti ca daca arati bine, te vei si simti bine. Foloseste-te asadar de garderoba ta pentru a avea o senzatie in plus de incredere in tine!
Sub nicio forma nu ar trebui sa porti urmatoarele piese la un interviu, fie ca este un mediu casul sau nu.
- Slapi sau tenisi.
- Lenjerie la vedere.
- Pantaloni scurti sau jeansi.
- Fuste scurte.
- Orice piesa cu talie joasa sau excesiv de stramta.
- Orice reprezentare vulgara sau ofensatoare.
Ceea ce recomandam, insa, este sa urmezi toate instructiunile de mai sus!
Alege o tinuta clasica de interviu, adaptata domeniului de activitate.
Nu alege o tinuta trendy, pentru ca este posibil ca angajatorul sa nu aiba aceeasi parere despre ce anume inseamna trendy.
Ai grija sa alegi intotdeauna dinainte tinuta pe care o vei purta, in asa fel incat daca se intampla sa fii in intarziere macar tinuta sa nu iti dea si ea batai de cap!
Iar daca ai senzatia ca trebuie sa cheltui o gramada de bani pentru a te imbraca adecvat unui interviu pentru un loc de munca nou, te inseli. Exista o multime de outlet-uri de unde poti cumpara, atat online cat si peste tot prin orase. Tocmai pentru ca nu trebuie sa fii trendy outlet-urile sunt o varianta exceptionala atunci cand cauti haine office.
Ce sa NU porti atunci cand ai de respectat un dress code business casual
Vom repeta asta ori de cate ori se va putea: nu uita ca te imbraci pentru serviciu! Asa ca nu, nu purta jeansi rupti, tenisi jerpeliti, slapi sau un tricou patat, doar pentru ca ti se par piese confortabile. Nu uita ca vorbim despre business casual, asa ca lasa acasa toate hainele confortabile. Asigura-te, in schimb, ca toate hainele tale de birou sunt mereu curate, calcate si ca iti vin perfect.
Se intelege de la sine, insa nu uita: NU purta haine cu logo-uri sau cu mesaje sau imagini ofensatoare!
Barbatii trebuie sa se barbiereasca pe cat de des posibil si sa poarte intotdeauna curea. Femeile nu trebuie sa poarte haine stramte sau piese cu talie joasa. Iar daca porti machiaj, alege intotdeauna un look natural.
Superiorii au un capital de incredere urias – ei si-au castigat dreptul de a se imbraca asa cum vor. Este bine ca ceilalti angajati sa stie exact ce nu este acceptabil si sa nu poarte acele piese pana nu vad pe cineva din mid-level purtand genul respectiv de piesa, eventual un superior cu 3-5 ani de experienta.
Practic, uita-te la ce poarta superiorii tai si inata din exemplul lor.
Concluzii esentiale
Daca esti manager, asigura-te ca dress code-ul este perfect clar.
Daca esti angajat, mergi pe variante sigure atunci cand ai indoieli.
Nu uita ca te imbraci pentru serviciu.
Business casual nu inseamna sport.
Nu uita sa te imbraci adecvat domeniului in care lucrezi.
Definitia pentru business casual poate varia de la un domeniu la altul, insa exista o multime de similaritati la nivel general. Odata ce ai retinut toate principiile de baza, fie poti combina hainele cu accesorii, fie poti tempera stilul cand este nevoie sau cand se cere. Asigura-te insa ca nu depasesti niciodata limita.
Lasă un răspuns