Ce este moda sustenabila si cum poti face cumparaturi concentrandu-te pe o atitudine prietenoasa cu mediul? In cele ce urmeaza iti aratam care sunt modurile in care poti arata si te poti simti bine, atat pe interior cat si pe exterior.
Moda sustenabila: o fraza comuna in jargonul actual al luxului. Dar popularitatea unui termen nu il face mai usor de inteles. Dimpotriva chiar, il face si mai dificil de inteles daca un brand sau un retailer opereaza dintr-o perspectiva de productie constienta fata de mediu sau daca apeleaza la greenwashing pentru practicile sale de productie.
Pentru consumatorul constient al zilelor noastre, cuvintele la moda din jurul sustenabilitatii sunt din ce in ce mai putin penetrabile, de la economie circulara pana la lanturi de distributie, de la trasabilitate pana la amprenta de carbon, de la miceliu pana la microplastice, regenerate sau reciclate. Ca sa nu mai vorbim despre multitudinea de certificari constiente folosite pentru etichetarea hainelor – BCI, GOTS, Oekeo-Tex sau Cradle to Cradle, ca sa ne referim doar la cateva dintre ele.
In cele ce urmeaza vei regasi o lista de idei legate de modul in care poti aborda cumparaturile de haine cu o mentalitate mai prietenoasa cu mediul, alaturi de brandurile de moda sustenabila pe care te poti concentra.
Moda sustenabila: achizitiile second-hand
Productia de imbracaminte este prognozata sa creasca cu 81% pana in 2030, si cu cat in lume sunt produse mai multe haine virgine, cu atat mai multe resurse naturale sunt distruse, de la zone cultivate excesiv din cauza productiei de bumbac, lana si vascoza, pana la substantele chimice din productia de denim care polueaza cursurile de apa.
Un mod simplu de a cheltui mai constient? Cumpara produse second-hand si achizitioneaza modele pre-iubite si pre-purtate, care sunt deja parte a eco-sistemului de productie din moda. Gandeste-te la piete si la platforme de revanzare peer-to-peer, precum Depop, un favorit al tinerilor,mai ales ca 90% dintre utilizatori au varste sub 26 de ani; Grailed care vinde haine si incaltaminte sport de lux pentru barbati, iar pentru pasionatii de branduri clasice Vestiaire Collective din Franta.
Clientii acestor magazine cheltuie bani pe stiluri fara varsta, cu valori de revanzare rezistente stiind ca pot purta aceste piese pentru multi ani sau ca le pot vinde in viitor pentru a-si recupera cea mai mare parte a investitiei.
Un avantaj al cumparaturilor second hand este acela ca brandurile care pot parea intangibile devin, in acest fel, accesibile. Cumpararea de obiecte de lux, fara varsta, mai ales de pe piata secundara, este unul dintre cele mai inteligente lucruri pe care le poti face deoarece calitatea si lucratura acestor piese inseamna ca pot avea mai multe vieti.
Foarte multi oameni apeleaza in ultima vreme la acest gen de site-uri, preferand sa cumpere cu predilectie bijuterii, ceasuri si incaltaminte sport. In plus, retailerul de produse de lux in consignatie a lansat de curand ReCollection 01, o serie de piese “upciclate” (obiecte carora li se da o noua viata dupa reciclare), de la blazere pana la fuste, realizate din materiale donate de branduri precum Balenciaga, Dries Van Noten si A-Cold-Wall.
Atentie la amprenta de carbon
Un mod atent de a face cumparaturi este sa tii cont de parametrii de mediu si sa lucrezi pntru a reduce amprenta personala de carbon. Raportul “Moda si climatul” al celor de la McKinsey, publicat in august 2020 a concluzionat ca in 2018 sectorul a fost responsbail pentru aproximativ 2.1 miliarde de tone metrice de emisii de gaze cu efect de sera, care inseamna aproximativ 4% din cifra totala globala si aceeasi suma anuala ca economiile Frantei, Germaniei si Regatului Unit la un loc.
Brandul Allbirds din San Fracisco – foarte celebru pentru incaltamintea sport din lana merinos rationalizata – se straduieste sa reduca amprenta de carbon a proceselor sale de productie si alerteaza consumatorii cu privire la cifra de carbon a produselor sale.
Un exemplu este modelul de performanta Dasher, obtinut din trestie de zahar si fibre de copac, care reprezinta 9 kg de dioxid de carbon pe an, cu aproximativ 30% mai putin decat adidasii obisnuiti, conform estimarilor brandului. Un alt exemplu este si tricoul facut din fibre de deseuri de la carapacea crabilor canadieni de zapada, care are o amprenta de carbon cu aproximativ 120% mai mica decat a unui model standard din poliester.
Allbirds intetioneaza sa impartaseasca descoperirile si inovatiile sale cu industria larga de retail si imbracaminte. Materialul sau din trestie de zahar EVA, folosit pentru a produce talpile SweetFoam este utilizat de Reebok, Timberland si Ugg, iar in mai 2020 brandul a anuntat un parteneriat revolutionar de brand cu Adidas, pentru a crea moda sustenabila cu cea mai mica amprenta de carbon posibila.
Allbirds lanseaza, de asemenea, un apel catre branduri sa fie mai transparente in ceea ce priveste amprenta de carbon pe care o genereaza in timpul productiei.
Specialistul in lana merinos Sheep Inc, care creaza salopete unisex, cardiganuri si caciuli, functioneaza dintr-o perspectiva “cu emisii negative de carbon, pozitiva fata de viitor”.
Articolele din lana merinos biodegradabile si ultrafine sunt tricotate cu ajutorul masinilor alimentate solar, cu zero deseuri, folosind materie prima provenind de la fermele de oi din Noua Zeelanda, care utilizeaza metode regeneratoare de agricultura. Fiecare piesa produsa de Sheep Inc, are o eticheta care poate fi scanata, pentru a afla provenienta si amprenta de carbon a modelului.
Brandul investeste, de asemenea, 5% din veniturile sale in proiecte de biodiversitate, proiecte care reduc de cel putin zece ori impactul CO2 al ciclului complet de viata al fiecarui pulover.
Cumparaturi pe plan local
Un alt mod sigur de a reduce amprenta de carbon – reducand distanta pe care componentele de productie si piesele finisate o parcurg prin lume – este sa facem cumparaturi de la branduri care produc in ateliere si studio-uri din zona in care locuiesti.
Daca vrei incaltaminte si genti spaniole cauta Hereu, care lucreaza cu mesteri artizani pentru a crea mocasini, genti de umar si genti mari supradimensionate, din materiale naturale, inclusiv piele de vitel full-grain spaniola.
In Regatul Unit, brandul de tricotaje Hades lucreaza cu o filatura de lana de familie Yorkshire Pennines din Anglia si isi tricoteaza modelele in Hawick Scotia, in timp ce colectia capsula JW Anderson “made in Britain” ofera camasi si pardesie create in fabricile din UK. In Franta brandul condus de un cuplu mama-fiica, MaisonCleo, creaza tricotaje de mana in Lille, utilizand tesaturi si materiale din stocuri ramase, in timp ce in Statele Unite, brandul din New York Peter Do isi produce propriile modele in orasul in care a fost infiintat brandul.
Atentie la consumul de apa
Potrivit WWF este nevoie de peste 20.000 de litri de apa pentru a produce doar un kilogram de bumbac, care abia daca ajunge pentru un singur tricou si o pereche de jeansi. Vopsirea, inalbirea, spalarea: exista multe procese care necesita apa in productia de denim, dar un numar de branduri folosesc tehnologii in stadiu de pionierat pentru a-si reduce amprenta de apa.
La Levi’s, proiectul de pionierat al brandului – Levi’s Water Less – are 20 de initiative de economisire a apei, inclusiv 96% mai putina apa in fabricile sale, inclusiv apa 100% reciclata in fabrica Epping din Africa de Sud, iar intre 2017 si 2020, cantitatea cumulata de apa pe care au reciclat-o furnizorii sau a crescut de 40 de ori, ajungand la un total de peste 9 miliarde de litri de apa. In prezent Levi’s produse 80% din toate produsele sale folosind tehnici Levi’s Water Less.
Alte branduri printre care si Frame and Reformation s-au alaturat initiativei The Jeans Redesign a Fundatiei Ellen MacArthur, adoptand instructiunile si recomandarile sale. Colectia capsula Jeans Redesign contine jeansi si o jacheta produse prin procese de reducere a risipei de apa, fara substante chimice daunatoare, in timp ce gama recenta de jeansi Reformation este facuta din bumbac de la Good Earth, prima ferma de bumbac carbon pozitiva din Australia.
“Apa este unul dintre cele mai importante efecte negative ale hainelor tale, pentru ca este consumata pe tot parcursul lantului valoric, de la productia de bumbac si manufactura de haine pana la utilizarea de catre consumator” spune directorul pentru sustenabilitate al Levi Strauss&Co, Jeffry Hogue.
Daca vrei alte optiuni care sa protejeze planeta, cauta piese produse cu ajutorul Econy; sau nylon regenerat, un substit de nylon facut cu materii plastice din ocean, precum plase de pescuit si peturi.
Brandurile Evarae, Away That Day si Ohoy Swim ofera toate variante chic de costume de baie, in timp ce piesele Prada Re-Nylon folosesc si ele Econyl pentru a-si actualiza siluetele sport signature din nylon, de la rucsace pana la palarii bucket. Brandul are in plan sa elimine complet nylonul virgin din lantul sau de distributie pana la finele anului 2021.
Organizatia de mediu Parley for the Oceans creaza si ea articole fashion folosind deseuri derivate din ocean, inclusiv o serie de piese textile din tesaturi, care urmeaza sa fie lansate in toamna, create in colaborare cu specialistii inovatori in tricotaje olandeze Byborre.
Opteaza pentru materiale prietenoase cu mediul
O serie intreaga de incubatoare, branduri si grupuri de lux inoveaza pe tema materialelor noi ce pot fi folosite ca inlocuitoare pentru materiale pe baza de produse animale si poliesteri non-regenerabili bazati pe petrol. Probabil ca nu te astepti ca proprietarul aprozarului de langa casa sa fie un concurent de top in lumea materialelor prietenoase cu mediul, insa alternativele la piele si matase sunt craftate din portocale, ananas si mere.
Ciupercile sunt si ele o forta naturala, iar in luna martie a acestui an Stella McCartney a lansat doua piese vestimentare – o bustiera si o pereche de pantaloni de trening – folosind Mylo, o alternativa pentru piele obtinuta cu ajutorul miceliului (provenit din sistemul de radacina al fungilor), dezvoltat de catre start-up-ul din Silicon Valley, Bolt Threads.
In octombrie 2020 Stella McCartney, grupul de produse de lux Kering, Adidas si Lululemon s-au unit pentru a investi in compania inovatoare.
“Crearea de biomateriale noi si de o calitate superioara este o provocare tehnologica majora si o oportunitate uriasa pentru oameni si pentru planeta” a spus fondatorul si CEO-ul Bolt Threads, Dan Widmaier.
Casa de lux Hermes este si ea o fana a fungilor. In martie ei au lansat o versiune prototip a gentii de travel clasice Victoria, create folosind Sylvania, o piele de miceliu dezvoltata in laborator, creata in colaborare cu MycoWorks si care a fost vopsita in atelierele specializate de pielarie ale companiei.
Salvatore Ferragamo a dezvoltat la randul sau o alternativa la piele, craftand o versiune a gentii sale signature din anii 90, Top Handle Bag, din pluta biodegradabila, un material cu care inventatorii sai au lucrat ca alternativa la intariturile din tije de otel ale pantofilor din anii 1940.
Peste tot in lume, o serie de branduri includ in modelele lor vopseluri naturale, vegetale, inclusiv brandul new-yorkez Mara Hoffman, care a lansat in mai 2021 o colectie capsula colorata folosind produse vegetale.
Peste tot in lume exista si alte incubatoare ce ofera alternative pentru piele, care vor fi industrializate in curand. Natural Fiber Welding Inc a creat un inlocuitor realizat din ulei vegetal, care are un impact al carbonului de 40 de ori mai mic decat al pielii traditionale si de 17 ori mai mic decat pielea sintetica, facuta din plastic.
All Birds este un investitor. Compania de biotehnologie Modern Meadow produce, de asemenea, o alternativa pentru piele in laboratorul sau din New Jersey, folosind un proces de fermentare ce implica drojdie si colagen.
Atentie la produsele secundare
Pielea este un material conflictual pentru multi, mai ales pentru persoanele vegetariene. Cu toate acestea, multe tipuri de piele “vegana” pun si ele probleme de mediu, pentru ca sunt produse utilizand plastic. Pentru fanii fabricarii durabile si de lunga durata o serie intreaga de branduri folosesc pielea etica sau certificata organic, care nu este utilizata in mod specific pentru productia de articole de fashion, ci ca produs secundar al industriei carnii.
Specialistul in piele Skiim lucreaza cu business-uri printre care si The Sustainable Angle si Leather Working Group, pentru a-si obtine si acredita materialele, care sunt folosite pentru a crafta piese atemporale precum trench-uri, fuste din piele si camasi. Aceste initiative au fost implementate dupa ce modelul si avocatul pentru ecologism Arizona Muse s-a alaturat brandului, in calitate de consultant de sustenabilitate.
Opteaza pentru materiale “upciclate”
Pentru cei care nu sunt familiarizati cu procesul de productie a articolelor vestimentare, in general materialul este intins pe masa de lucru, se pun tiparele peste material – piesa pentru maneca, piesa pentru fata si piesa pentru spate – se taie pe langa tipar, se obtin bucatile de material necesar pentru un articol vestimentar, se asambleaza, insa la final raman deseurile de materiale, a explicat designerul londonez Phoebe English in Raportul de mediu “Repararea modei: consumul de haine si sustenabilitatea”, trimis guvernului britanic in februarie 2019.
Designerul este un pionier de top in sustenabilitate, iar in august 2020 ea a fost nominalizata in cadrul expozitiei Beazley “Designurile Anului”, de la Design Museum, cu colectia Nothing New, care a prezentat o jacheta matlasata produsa din resturi de la o colectie anterioara de fashion, materialul “non virgin” provenind din orasul natal al brandului, Londra.
Se estimeaza ca in Marea Britanie consumul de haine noi este mai mare decat in orice alta tara europeana, ajungand la o cifra de 26.7 kg per cap de locuitor. Cu toate acestea, potrivit Asociatiei de Reciclare a Textilelor, are si una dintre cele mai mari rate de colectare a hainelor folosite din lume, datorita in parte retelelor de magazine charity.
Cauta branduri aflate in plina dezvoltare, care folosesc pentru modelele lor stocuri ramase, resturi si materiale upciclate, de la Marine Serre din Paris, al carui brand este reprezentat in proportie de pana la 50% de materiale upciclate; Wright Le Chapelain de la London and Devon, care creaza modele atemporale folosind denim si camasi obtinute prin adaposturile pentru persoanele fara adapost Crisis; brandul olandez Duran Lantink, care lucreaza cu branduri si retaileri precum Ellery si Browns pentru a folosi stocurile in exces si materialele ramase pentru crearea de produse noi; plus Ahluwalia din Londra si Ganni din Copenhaga, care au lansat o colectie capsula creata din materiale cu print leopard si piele ramase.
Analizeaza aspectele etice
Moda sustenabila nu se refera doar la mediu, ci abordeaza si cumparaturile dintr-o perspectiva sustenabila, de asemenea, intreband nu numai de unde vin hainele, ci si de cine sunt facute.
Incepand din 19-25 aprilie, organizatia globala non-profit Fashion Revolution si-a lansat cea mai recenta campanie #whomademyfabric, care lanseaza un apel catre publicul sau sa ceara unui numar de peste 60 de branduri majore si retaileri sa faca publice punctele de procesare si fabricile de textile din lanturile globale de distributie.
“Am vazut in repetate randuri ca in locuri ascunse prospera conditiile deplorabile de munca. Lansam acum un apel la brandurile majore sa faca mai mult pentru a imbunatati transparenta si a contribui la eradicarea exploatarii grave a muncitorilor, care continua sa existe pentru milioane de oameni care fac hainele pe care le purtam noi”, spune Sarah Ditty, director de politici globale la Fashion Revolution.
Saptamana Fashion Revolution s-a concentrat pe comemorarea unui eveniment tragic: prabusirea fabricii Rana Plaza din Bangladesh, in urma careia 1138 de oameni au fost raniti. In toata lumea, fundatiile lucreaza pentru a face industria de fashion si guvernele sa recunoasca interconexiunea dintre drepturile omului si drepturile naturii. Abuzurile impotriva drepturilor omului sunt notabile in fabricile de textile, in atelierele clandestine, in tabacarii, vopsitorii, plantatii si ferme, care furnizeaza tesaturi si materiale pentru haine.
In august 2020, retailerul fast fashion Boohoo, care vinde rochii la un pret de numai 4 GBP s-a confruntat cu un proces de sclavie moderna, dupa ce a fost facut public ca angajatii din fabricile de haine din Leicester UK au fost platiti cu mai putin de jumatate din salariul minim legal.
Inchirierea
Ai tendinta de a fi atrasa de o piesa pentru o singura ocazie, o cumperi pentru o nunta sau pentru un eveniment black tie, si apoi nu mai iesi niciodata cu ea la o alta ocazie? Iti sugeram sa inchiriezi tinuta, mai degraba decat sa o cumperi.
Platforma de inchiriere pentru haine Rotaro, care are o multime de rochii de petrecere, planteaza un copac pentru fiecare inchiriere pe care o face si un tufis de arbusti pentru fiecare brand nou cu care incheie un parteneriat. Brandul foloseste, de asemenea, ambalaje reciclate si curatarea Ozone, care are un impact minim asupra mediului.
Serviciul de inchiriere peer-to-peer Hurr, care are o gama de produse mergand de la haine pana la incaltaminte, permite si el clientilor sa reduca impactul fata de mediu, prin inchirierea unui articol vestimentar in loc de cumpararea acestuia. Platforma tocmai a lansat o gama de bijuterii extrem de atractive, de la brandul londonez Alighieri. Aceasta include o selectie de rochii de mireasa de inchiriat, inclusiv rochii cu ornamente, paruri si voaluri.
Serviciul de inchiriere de genti Cocoon, iti permite sa imprumuti genti de la branduri precum Bottega Veneta, Gucci si Chanel, si sa iti schimbi alegerea de cateva ori pe luna, in functie de abonamentul platit.
Grija fata de haine
Adoptarea de practici eco-friendly acasa este un mod simplu de a functiona intr-un mod mai ecologic. Spala hainele in masina de spalat la 30 de grade in loc de 40, folosind detergenti naturali si pune hainele sintetice (echipament sportiv, haine termice si piese din nylon regenerat) intr-un sac Guppyfriend, un saculet pentru masina de spalat care aduna microplasticele rezultate de la haine si le impiedica sa polueze sistemele de apa.
“Primavara trecuta am vazut impactul la prima mana pe care hainele noastre il au asupra celor mai indepartate colturi ale planetei”.
Am navigat peste 2000 de mile intr-un tur al Pacificului de Sud si fiecare mostra de apa pe care am luat-o continea fibre de la hainele noastre” spune Carry Somers, co-fondator al Fashion Revolution.
Pentru produse care prelungesc durata de viata a hainelor, cauta compania suedeza de ingrijire a hainelor Steamery, care ofera detergenti eco, produsi intr-o fabrica neutra din punct de vedere al carbonului, alaturi de alte instrumente pentru aranjarea hainelor, de la aparate cu aburi pana la perii de haine si produse de ingrijire pentru haine si pantofi.
O serie de servicii de reparatii iti garanteaza, de asemenea, ca iti poti pastra piesele favorite pentru intreaga viata, de la serviciul de recuperare pentru genti si pantofi The Restory, pana la Toast, care ofera ateliere de reparatii in persoana si online, folosind Sashiko, un mod specializat de a repara hainele si de a le da o alta destinatie.
Fa trecerea catre piesele vestimentare facute pe comanda
Potrivit Greepeace, in fiecare in Regatul Unit 300.000 de tone de haine folosite sunt arse si ingropate la gropile de gunoi, iar ciclul mediu de viata al unei piese vestimentare depaseste cu putin durata de doi ani. O solutie logica pentru a reduce deseurile vestimentare este pur si simplu sa producem mai putine haine. Intr-o incercare de a preveni productia in exces si de a crea haine intr-un mod sustenabil, o multime de branduri inovatoare si retaileri adopta un model de cumparare made-to-order (la comanda).
Asociat in mod traditional cu lumea haute-couture, acest concept inseamna ca hainele sunt produse numai dupa ce au fost comandate de catre un client.
O multime de branduri si retaileri exceleaza ca nonconformisti ai curentului made-to order. Un astfel de exemplu este APOC Store, un marketplace inovator de comert electronic pentru artisti si designeri de moda emergenti, care vinde potrivit unor comenzi mici sau pe comanda.
Retailerul de lux Toast, care a introdus o oferta made-to-order pentru creatii artizanale care celebreaza mestesugurile, de la rochii Ikat pana la genti mari din piele.
Poti gasi, de asemenea, si branduri mai mici precum Cawley din Londra, specializat pe creatii usoare, focusate pe tesaturi, de la rochii gingham pana la jachete patchwork, upciclate, sau cei de la Helen Kirkum din Londra care creaza sneakersi refacuti, obtinuti din incaltaminte upciclata, si care a lucrat cu banduri printre care si Reebok, Adidas si Casely-Hayford.
Sursa: https://www.wallpaper.com/fashion/sustainable-fashion-shopping-guide
Lasă un răspuns