Inainte de a pasi intr-o noua era – de la care omenirea se astepta sa ne ridice in fata o serie intreaga de provocari – celebrul Institut Pantone lansa Culoarea Anului 2020: Classic Blue – 19-4052, o nuanta profunda de albastru, reconfortanta si credibila.
Culoarea aleasa de Institutul Pantone este o nuanta care aminteste de culoarea cerului in amurg. “Este o culoare care anticipeaza ceea ce urmeaza sa se intample” a spus Laurie Pressman, vicepresedintele Institutului Pantone, cei care aleg in fiecare an Culoarea Anului.
O nuanta atemporala si rezistenta, nuanta de Albastru Clasic a celor de la Pantone – este o culoare eleganta in simplitatea sa. Aducand in prim plan culorile cerului in amurg, calitatile linistitoare ale albastrului care stimuleaza gandirea scot in evidenta dorinta noastra de a avea o fundatie de incredere si stabila peste care sa construim, intr-un moment de trecere catre o noua era.
Imprimata in constiinta oamenilor ca o culoare linistitoare, Pantone Classic Blue 19-4052 aduce un setiment de pace si de liniste spiritului uman, oferind refugiu. Sustinand concentrarea si aducand o claritate ascutita ca de laser, Albastrul Clasic ne recentreaza gandurile si favorizeaza reflectia. In plus, in spectrul sanatatii – cel care este astazi atat de solicitat – albastrul inspira pace, liniste, calm si serenitate, contribuind la reducerea anxietatii, panicii, agresiunii, precum si la reducerea tensiunii arteriale si a ritmului cardiac.
De la Albastru Cerulean la Albastru Clasic
In mod surprinzator, culoarea anului 2020 pare a inchide un cerc cu prima culoare aleasa de Institutul Pantone drept culoarea anului: Cerulean, in anul 1999. Iata deci o alta nuanta de albastru, folosita si atunci de Institut in acelasi scop – acela de a surprinde un moment important din timp.
Daca in 1999 ne pregateam de intrarea in anul 2000, intrebandu-ne cu totii daca lumea urmeaza sa-si gaseasca sfarsitul, Institutul Pantone spune ca a recunoscut si in 2019 aceleasi sentimente de instabilitate cupinzand lumea, incepand din Statele Unite si ajungand pana in Marea Britanie, Hong Kong, Siria si pe intregul glob. “Din cand in cand ne confruntam cu acelasi sentiment de emotie si ingrijorare in lume, si tocmai de aceea – in functie de ceea am vazut ca se intampla in cultura noastra globala – am ales Pantone 10-4052 Classic Blue ca nuanta anului 2020″ spune Pressman, care subliniaza ca s-au stabilit astfel pe o nuanta care ofera liniste, calm, incredere si conexiunea pe care oamenii ar putea sa o caute intr-un mediu global extrem de nesigur.
Mirosul, gustul, sunetul si senzatia de Albastru Clasic
Culoarea anului 2020, Albastrul Clasic, nu se adreseaza doar unuia dintre simturi – vazul. In colaborare cu parteneri ai sai din alte industrii, Pantone a creat pentru lansarea Classic Blue, la finele anului 2019 in Manhattan, o experienta multi-senzoriala in intregime albastru clasic.
Mirosul Albastrului Clasic a adiat in incapere, in timp ce sunetul sau a rasunat in intregul ambient. Pernute texturate intr-o nuanta de albastru clasic au fost presarate peste tot pe podea, iar oaspetii care au participat la eveniment au fost serviti cu bauturi colorate in acelasi albastru clasic. A fost, fara doar si poate, o priveliste albastru clasic extrem de placuta vazului. Interpretarea culorii prin prisma celorlalte patru simturi a fost, in schimb, o sarcina mult mai putin obiectiva!
Mirosul oficial Classic Blue este descris in parte ca o “contemplare a punctului in care cerul si marea se unesc”, gustul ca o “vita de vie in floare”, atingerea ca “o textura fina matasoasa”, sunetul ca “o nostalgie vie”.
Intr-o alta interpretare albastrul clasic are un miros aspru de mosc si floral, o aroma dulce ca zaharul care aminteste de siropul de zmeura albastra; senzatia unei canapele nou noute din plus si un sunet eteric, subacvatic.
Culoarea anului nu apare in globul de cristal
Pantone alege Culoarea Anului de peste 20 de ani. In anul 1963, compania a creat Pantone Matching System, un sistem brevetat care este folosit intr-o gama variata de industrii, printre care si printing, design grafic si design de moda, pentru a gestiona culorile.
Culoarea fiecarui an este decisa ca urmare a unui proces indelungat si atent, care ia in calcul trendurile in materie de stil de viata si de industrie, a spus Pressman.
“In general, trendurile pe care le remarcam in materie de culoare reflecta marile tendinte macro ce apar in cultura” a explicat ea.
Influentele ce tin de culoare pot proveni din arta, din media, din filme, stiluri de viata, conditii socio-economice si politice, destinatii de calatorie, tehnologii noi – practic din orice.
Numele culorii este si el un factor important.
O culoare anume se poate numi fie Noroi Maro, fie Fondant de Ciocolata, dar vorbim despre doua intelesuri diferite, a spus Pressman. “Numele trebuie sa rezoneze intr-adevar cu mesajul pe care vrem sa il transmitem”.
Asa cum o arata si numele sau, Albastrul Clasic poate fi regal si nemarginit. Dar poate fi si provocator – chiar exagerat – folosind o varietate de tonalitati, materiale si printuri.
Albastrul clasic in anul 2020
Pentru cei care vor sa se bucure de culoarea anului 2020, Pressman recomanda piese accent in nuante de albastru clasic, precum o esarfa sau o curea de ceas, sau daca ne referim la designul de interior o lumanare pentru casa sau pentru la birou.
Dar a incorpora aceasta culoare in viata ta obisnuita nu este deloc la fel de simplu… La fel cum nu este deloc usor sa adagi mancaruri albastre in dieta obisnuita. Aliniindu-se cu accentul pus din ce in ce mai mare pe sanatate, alimentele si bauturile care au o culoare similara cu albastrul clasic sunt bogate in antocianine, despre care se crede ca intaresc capacitatea de aparare a organismului, in fata unor afectiuni pornind de la boli cardiovasculare si ajungand pana la proliferarea celulelor canceroase.
Lasă un răspuns