Sectorul de retail al modei nu poate reveni la procesele daunatoare mediului din epoca pre-Covid, si nici la nivelurile nesustenabile ale productiei in masa, avertizeaza un raport nou, care atrage atentia ca inovatia este acum mai importanta ca niciodata.
Platforma de Market Intelligence Edited care raporteaza cu privire la trendurile de sustenabilitate din retail, avertizeaza ca in timp ce industria modei se lupta cu inflatia in crestere si cu recesiunea care se profileaza la orizont, initiativele sustenabile nu isi permit sa ramana deoparte, mai ales cu schimbarile climatice care accelereaza si cu clientii care devin tot mai atenti cu privire la greenwashing.
Cu cateva elemente intrand sub umbrela sustenabilitatii, raportul sugereaza ca retailerii trebuie sa adopte “o abordare simplificata” si sa se concentreze pe imbunatatirea in principalele zone care au cea mai semnificativa povara asupra mediului, anume extractia materialelor, productia si transportul, dar si consumul si sfarsitul ciclului de viata.
Edited a constatat ca 37% din produsele descrise ca fiind “sustenabile” contin un anumit nivel de poliester reciclat. In ciuda nivelurilor de supraproductie si a deseurilor textile, cea mai mare parte a poliesterului reciclat de pe piata provine de la sticle de tereftalat de polietilena (PET), nu de la articolele de imbracaminte reciclate.
„Aceste materiale nu pot fi reciclate la scara, ceea ce subliniaza nevoia de solutii noi, cu o dependenta mai mica de materiale plastice si cu o presiune mai mare pe resursele naturale”, spune Edited.
Retailerii isi diversifica gamele cu alternative naturale, pentru a neutraliza preturile ridicate ale bumbacului. Canepa a avut parte de o crestere de 15% de la an la an, in timp ce utilizarea bambusului in compozitia materialelor a crescut cu 5% de la an la an. Pielea a suferit o restructurare completa, mergand catre varianta sa vegetala, un trend al carui leaderi sunt retaileri precum Coperni, Stella McCartney si Ganni, care investesc in optiuni animal-free, asa cum este pielea din struguri, ciuperci si mere, pentru a-si reduce la minim amprenta. In ciuda acestor investitii, piata nu a adoptat la scara larga variantele de piele bio, iar produsele descrise ca vegane sunt inca dominate de materiale sintetice, contribuind si mai mult la poluarea cu plastic.
Indiferent ca vorbim despre materiale naturale sau sintetice, obtinerea materialelor are un impact semnificativ, avertizeaza Edited, care atrage atentia asupra poluarii, defrisarilor si consumului extrem de apa. Numarul total de jeansi non-organici existenti in stoc si urmariti de Edited echivaleaza cu apa potabila a 28.016.711 de oameni pentru un an.
Raportul ofera insa si sugestii cu privire la modul in care ar putea actiona brandurile.
- Adoptarea fibrelor reciclate, precum bumbacul reciclat, nailonul si poliesterul, cu precizarea ca textilele reciclate pe baza de plastic vor elibera in continuare microfibre.
- Includerea materialelor ramase sau transformate.
- Explorarea inovatiilor vegetale, inclusiv fibrele de porumb si pielea din mere sau cactus.
- Folosirea textilelor organice acolo unde este posibil. Bumbacul organic are nevoie pentru a creste de un procent de apa cu 91% mai mic decat bumbacul conventional si evita pesticidele si substantele chimice toxice.
- Utilizarea exclusiva a produselor obtinute din surse responsabile, care prezinta certificari precum BCI (Better Cotton Initiative), Responsible Down & Wool Standard (RDS si RWS).
- Investitii in agricultura regenerativa, ce reface si intareste plantele, solul si natura, in comparatie cu simpla reducere a impactului.
Raportul subliniaza, de asemenea, si nevoia de imbunatatire pe zona de productie si transport in lantul de aprovizionare.
Angajatii din fabrici si comunitatile din apropiere se confrunta adesea cu exploatarea si sunt supusi conditiilor nepotrivite de munca si bolilor, explica Edited. In plus, procesarea uda este unul dintre aspectele cele mai poluante si mai intensive din punct de vedere al consumului de energie din aceasta industrie, iar transportul reprezinta peste 80% din comert si cel putin 2.5% din emisiile gobale de CO2.
Sugestii pentru actiunea pe mai departe
1. Mentinerea transparentei la toate nivelurile lantului de aprovizionare si includerea unui proces de audit detaliat. Consideratia fata de angajatii din industria confectiilor atunci cand se fac eforturi pentru termene de livrare mai scurte si investitii in scheme care sa ii sprijine, cum ar fi Fundatia Fair Wear.
2. Investitii intr-o productie mai ecologica, inclusiv utilizarea energiei regenerabile, procese de productie mai eficiente si tratarea suficienta a apelor uzate. Reducerea impactului procesarii umede prin inovatii tehnologice, cum ar fi printarea digitala si colorantii naturali ecologici.
3. Explorarea unor metode de transport cu impact redus, cum ar fi trecerea de la transporturi aeriene la trransporturi maritime sau rutiere. Renuntarea la produse cu timp scurt de executare, reactive la tendinte, ce reduc la minimum eficienta transportului. Consideratie fata de compensarea emisiilor de carbon in cazul emisiilor esentiale.
4. Trecerea la alternative de ambalare reciclabile, biodegradabile si reutilizabile.
Post-productia, transportul, spalarea si aruncarea articolelor de imbracaminte sunt, de asemenea, daunatoare planetei, avertizeaza Edited. In SUA se arunca in fiecare secunda 2.150 de articole vestimentare, ceea ce duce in mare parte la gropi de gunoi pline de metan.
Cum pot actiona companiile
- Pot produce game de produse mai bine organizate, pot reduce lansarile si pot pune un accent mai mare pe tinutele seasonless pentru a reduce risipa.
- Pot crea modele tinand cont de intregul ciclu de viata al produsului, luand in considerare si reciclabilitatea si longevitatea.
- Pot promova grija fata de imbracaminte, oferind sfaturi despre modul in care consumatorii pot prelungi durata de viata a imbracamintei si pot reduce poluarea cu microfibre. Se pot face, in acest sens, tutoriale pentru repararea si reciclarea pieselor vestimentare si pentru utilizarea pungilor de spalat ecologice.
- Pot inchide bucla prin lansarea de proiecte de reciclare, cum ar fi scheme de preluare si parteneriate cu organizatii caritabile si companii de reciclare. Companiile trebuie sa evite sa isi recompenseze clientii pentru reciclare prin reduceri la achizitii, pentru ca in acest fel vor incuraja consumul si mai mare si vor risca sa fie acuzati de greenwashing.
Sursa: https://www.just-style.com/news/sustainability-in-fashion-more-crucial-than-ever-report/
Lasă un răspuns