Japonia este recunoscuta in intreaga lume drept o mecca culturala, imaginea sa fiind de fiecare data una iconica. Fie ca este vazuta din perspectiva mediului sau traditional si oarecum sfios, fie ca este perceputa ca un hub tehnologic de ultima generatie, Japonia nu inceteaza niciodata sa impresioneze vizitatorii care ajung pe meleagurile sale.
Fiind una dintre cele mai mari societati de consum din lume, si reprezentand 11% din vanzarile globale de pe segmentul de lux, Japonia are o istorie a modei indelungata si complexa. Moda in sine, desigur, joaca un rol esential in calitatile culturale ale oricarei tari, pentru ca ea poate ilustra evolutia unei multitudini de institutii sociale si politice de-a lungul istoriei.
Atat pentru consumatori cat si pentru industria luxului, Japonia a accentuat importanta imaginii si inovatiei in stilul couture si in cultura brandurilor de lux.
Moda traditionala japoneza
Pentru multi oameni din lume, prima idee care trimite catre Japonia si catre moda sa este traditionalul kimono. Desi initial cuvantul “kimono” insemna pur si simplu haine, kimono-ul asa cum il stim astazi este un articol vestimentar cu origini in Era Heian (794-1192).
Daca la origine kimono-ul era un vesmant rudimentar, productia kimono-ului a evoluat intr-o forma de arta atunci cand materialele si vopselurile au devenit mai accesibile. Mai important, evolutiile in materie de culoare si design au fost reflectate cel mai proeminent in aristocratia Japoniei, pentru care kimono-ul a devenit un simbol al statutului.
Asemeni majoritatii formelor de arta, hainele fine au reflectat o gama variata de aspecte din cultura Japoniei, printre care si schimbarea anotimpurilor sau paturile sociale, un fenomen observat in culturi din intreaga lume.
Kimono-ul a fost decorat in concordanta cu schimbarile de anotimp, iar culorile si materialele reflectau si ele schimbarile. Kimono-ul de vara, numit si yukata, era facut dintr-un bumbac mai usor, in timp ce kimono-ul purtat iarna era facut in general din materiale mai grele, precum lana.
Astazi kimono-ul ramane rezervat in principiu ocaziilor traditionale, precum nunti, inmormantari, ceremonii ale ceaiului sau alte evenimente speciale.
Fusion modern in cultura japoneza
Desi cultura kaponeza de astazi pare sa reflecte modernismul si influenta culturii occidentale, partea traditionala a Japoniei ramane mereu prezenta in gama sa de haine de sezon, inspirate de o imbinare intre vechi si nou.
Stilurile japoneze si-au facut drum catre casele de moda de lux din intreaga lume, la fel ca si designerii japonezi. O serie de stilisti importanti au inclus twistul oriental pe care il mentine Japonia si care le-a permis un fusion binevenit si designuri foarte interesante in final.
Japonia este cunoscuta, desigur, in lumea modei drept loc de prezentare a noilor modele si produse de sezon, pentru ca societatea japoneza se afla in avangarda produselor de lux. Mai mult, Tokyo este recunoscut drept piata esentiala pentru produsele de designer cele mai rare si mai exclusiviste.
Brandurile japoneze devenite internationale, precum Kenzo, Issey Miyake si Hanae Mori, sunt cateva dintre brandurile elegante care au avut parte de o popularitate internationala uriasa. Hanae Mori este singura femeie designer japonez care si-a prezentat modelele pe podiumurile de la Paris si New York, iar magazinele sale boutique exclusiviste sunt disponibile doar in Japonia.
Un eveniment recent, important pentru scena modei din Tokyo, este Vogue Fashion Night Out, un eveniment anual ce se constituie ca o incununare a tuturor stilurilor diferite pe care le are de oferit Japonia cand se indreapta catre anotimpurile reci.
De-a lungul anului exista in Japonia si alte evenimente organizate de catre designeri invitati, printre care si Saptamana Modei de la Tokyo, cel mai faimos festival de moda din Japonia, care se desfasoara in general in luna octombrie.
Scena modei de lux din Tokyo
In suburbiile din Tokyo se afla diverse buticuri ascunse si case de moda couture, ce fac din shoppingul in capitala japoneza o experienta unica si de neuitat.
Pentru ca este una dintre cele mai concentrate surse de branduri de lux, piata din Japonia se adreseaza celei mai exclusiviste clientele si, de aceea, designerii fac intotdeauna tot ce se poate pentru a obtine satisfactia clientilor.
Zonele comerciale din Ginza si Omotesando sunt huburi ale modei de lux, iar magazinul cu 10 etaje pe care Chanel il are in Ginza este cel mai mare magazin al lor din lume.
In Japonia, magazine universale precum Isetan, infiintat in 1886, ofera clientilor acces la cele mai prestigioase si populare branduri internationale si japoneze. Te vei putea convinge astfel de frumusetea si succesul diversilor designeri japonezi precum Jun Takahashi de la Undercover, Chitose Abe de la Sacai si, bineinteles, iconica Rei Kawakubo de la Comme des Garcons. Apreciatul magazin mentine un nucleu japonez, dar ofera publicului si produse ale celor mai sofisticati designeri internationali.
Modelele purtate de manechinele magazinului flagship Comme des Garcons Shinjuku sunt schimbate de pana la trei ori pe saptamana pentru a impresiona clientela si a ilustra schimbarile sezoniere, devenind astfel o sursa excelenta pentru iubitorii trendurilor, care sunt mereu cu un pas inainte cand vine vorba de schimbarea garderobei de sezon.
Omotenashi in fiecare detaliu
Moda este una dintre numeroasele mosteniri culturale fascinante si profund inradacinate cu care Japonia se mandreste. Chiar si daca ajungi doar intr-o calatorie scurta la Tokyo, e imposibil sa nu fii captivat de moda vizibila peste tot in acest oras urias.
Insa nu numai produsele impecabile, ci si spiritul “omotenashi” (ospitalitatea si grija fata de oaspeti) este predominant in tot ce inseamna experienta japoneza. Brandurile de lux japoneze nu ofera doar stiluri si modele exclusive pentru Japonia, dar sunt si sursa unor stiluri care se extind pe tot globul.
Daca iti doresti sa te bucuri de timpul petrecut in Japonia, experimentand un rafinament la superlativ, celebru in intreaga lume, atunci Japonia – ca tara foarte concentrata pe consumatorii de lux – este probabil cel mai bun loc din lume pentru tine!
Sursa: https://www.toki.tokyo/blogt/2021/04/30-glimpse-into-the-world-of-japanese-fashion
Lasă un răspuns