Compania de design o numeste o nuanta de forta, care determina inovatia, iar istoricul sau legendar sugereaza ca ar putea avea dreptate.
Exista undeva intre albastru si rosu, cald si rece, dar poate fi gasita intr-un spectru al sau propriu. Are o vechime de 150 de ani si totusi este orientata catre viitor, fiind in acelasi timp digitala si primordiala. Este – ca sa ii citam pe creatorii sai – “curajoasa, neinfricata si pulsatila”. Este Viva Magenta, culoarea desemnata de Institutul Pantone drept culoarea anului 2023.
Daca nu ai auzit niciodata de aceasta culoare, nimic nu este intamplator… De aproape 25 de ani, Pantone si-a propus sa aleaga o nuanta care – potrivit analizelor sale ample interdisciplinare referitoare la nuantele importante din arta, moda, design si dincolo de acestea – nu doar capteaza spiritul vremii, ci stabileste si tonul pentru anul acesta.
Dupa albastrul din 2020, gri-ul si galbenul din 2021 si nuanta foarte aprinsa de roz bombon din 2022, Pantone s-a oprit la aceasta nuanta “curajoasa” de rosu carmin pentru 2023.
“Este curajoasa, este neinfricata si ilustreaza optimism si bucurie – si stim cu totii ca avem mare nevoie de asta” spune directorul executiv al Institutului Pantone, Leatrice Eiseman.
In cultura populara cel putin, nuantele de magenta sunt peste tot, de la machiajul signature smokey-eyes colorat al eroinei Clea intruchipata de Charlize Theron pentru Marvel, pana la tinuta western-aristocratica in nuanta de pruna a lui Emily Blunt in “The English”.
Harry Styles – aflat intotdeauna in avangarda modei – a ales un blazer magenta Gucci pentru a-si anunta revenirea la Venetia pentru premiera “Don’t Worry Darling”, in timp ce Printesa de Wales a purtat recent o rochie Emilia Wickstead si o palarie asortata in acest ton de bijuterie, cu ocazia primirii presedintelui Africii de Sud, Ramaphosa.
Nu este cea mai usor de purtat culoare, insa ea poate trimite un mesaj. Si vedem asta in suprapunerea sfidatoare a hainelor in aceasta nuanta de catre Lewis Hamilton, dupa izbucnirea sa de la Dutch Grand Prix. Compania americana de vopseluri Benjamin Moore a anticipat recent revenirea peretilor de interior rosii, desemnand drept culoarea anului 2023 o nuanta similara, dar mai izbitoare – “Raspberry Crush”.
Inca de la alegerea inaugurala, in anul 2000, a nuantei cerulean pentru noul mileniu, culoarea anului aleasa de Pantone a fost un motiv de discutie si un semnal sa reflectam asupra momentului actual. Insa Institutul are ambitii mai mari decat identificarea trendurilor.
Privind catre 2023, nu mai suntem nauciti de socul pandemiei de coronavirus, iar Institutul Pantone sugereaza, in schimb, ca suntem orientati catre viitor. Laurie Pressman, vicepresedintele Pantone, spune ca Viva Magenta reprezinta o dorinta predominanta de optimism, rezilienta, gandire inovatoare si inovatie tehnologica pentru a crea o lume mai buna.
„Traim intr-o perioada in care foarte multi oameni sunt agresivi… De asta e nevoie pentru a merge mai departe: avem nevoie de curaj si de indrazneala, dar cautam ceva care sa promoveze bucuria si sa fie distractiv. Viata in acest moment este neconventionala si provocatoare din multe puncte de vedere – cred ca suntem in cautarea unor lucruri care sa ne ajute sa evadam”, spune ea.
Daca par cuvinte prea pompoase, poate ca nu ar strica sa ne amintim ca in general culoarea este esentiala pentru experienta umana ca mijloc de povestire, comunicare si conectare, subliniaza James Fox, istoricul de arta de la Cambridge si autorul cartii “The World According to Colour”.
Magenta in istorie
„Pare o alegere buna si pertinenta pentru o perioada in care totul pare foarte gri, intunecat si tulbure si in care multi oameni si-au pierdut speranta. In esenta, este o culoare despre rezistenta spiritului uman”.
Cu tot aspectul sau nenatural, chiar aparent-digital, magenta aminteste de argila, de picturi rupestre si chiar de culorile galaxiei; se credea ca cea mai veche forma de viata vegetala de pe Pamant, dinaintea clorofilei, avea o nuanta violacee similara. „Aceasta culoare cumva vibreaza si este efervescenta pentru retina, fara sa poata fi fixata”, spune Fox.
Intr-adevar, magenta este o „nascocire” creata de om care a aparut la mijlocul secolului al XIX-lea, dupa inventia intamplatoare a mauveinei, primul colorant sintetic din anilina. Succesul sau comercial urias a inspirat si alte persoane din Europa sa caute mai mult.
In 1859, dupa descoperiri concomitente ale chimistilor din Franta si din sudul Londrei, pe ambele maluri ale Canalului a inceput sa se produca un colorant roscat-violet sub numele de „fucsin” sau „roseine”.
Acesta a fost redenumit in anul urmator dupa batalia purtata de Franta si Sardinia impotriva Austriei in orasul Magenta, din Lombardia – nu dupa uniformele insangerate ale soldatilor, asa cum se crede, ci intr-o demonstratie de solidaritate cu Italia, care lupta pentru independenta sa.
Magenta astazi
Fox face acum o paralela cu razboiul actual din Ucraina. „Cu un an in urma, multi oameni nu auzisera niciodata de Mariupol; insa acum nu mai este doar un nume familiar, ci unul asociat cu o cauza care majoritatii oamenilor le trezeste sentimente profunde.
„Asa cum majoritatea britanicilor sustin Ucraina in lupta ei de astazi, in secolul al XIX-lea, cei mai multi au sustinut razboiul de independenta al Italiei… Momentul in care a aparut magenta a fost intr-un fel similar cu cel de acum”.
Insa renasterea sa poate fi un soc pentru sistemul din lumea moderna al celor 50 de nuante de gri. Dupa nuantele mediteraneene insorite ale anilor 90, tendinta predominanta a designului interior din ultimii 15 ani a fost „greige” .
Ikea, Apple si alte nume mari si-au exportat si si-au extins si ele estetica monocroma si minimalista la nivel global. Chiar si filmele si televiziunea sunt din ce in ce mai desaturate, ceea ce ii face pe unii sa sugereze ca “dispare culoarea din lume”, asa cum arata si un TikTok devenit viral in luna august.
Cei care au reusit sa se afirme, pe acest fundal atenuat, au fost nevoiti sa strige: ganditi-va la mesajele galben fosforescent din pandemie sau la rosul aprins al sepcii Make America Great Again (Maga-Hat).
Magenta, incalcand linia dintre rosu si albastru, nu este doar apolitica, ci este esentialmente unificatoare, spune Fox. In parte ultraviolet, in parte infrarosu, ea „nu exista in spectru… dar incapsuleaza cumva intreaga gama de culori pe care le putem vedea, precum si unele pe care nu le putem vedea”.
Toate acestea ar putea face din Viva Magenta cea mai autoreferentiala culoare a anului de pana acum: alunecoasa, dar de netagaduit, la fel ca trecerea timpului si nuantele sale aferente. „Cum poti sa ignori aceasta culoare?” intreaba Eiseman. „Nu poti!”
Lasă un răspuns