Daca ati ajuns la acest articol, este pentru ca ati auzit despre certificatul ISO 9001 si cautati informatii pentru a sti ce este pentru ca poate un client a cerut-o si reprezinta o cerinta legala pe care trebuie sa o indepliniti, aveti nevoie de el pentru a licita sau pur si simplu doriti sa faci din ta o organizatie mai competenta. Cerintele acestui standard pot fi incorporate in orice sistem de management.
Ce este certificatul ISO 9001
Este un certificat eliberat de o serie de organisme de certificare dupa ce a efectuat o evaluare/audit in organizatia dumneavoastra pentru a verifica daca compania dumneavoastra respecta o serie de cerinte care sunt cuprinse in standardul international ISO 9001.
Prin urmare, pentru a obtine certificatul ISO 9001 in compania dvs., trebuie sa indepliniti cerintele standardului ISO 9001.
Pe piata este foarte frecvent sa se solicite acest certificat, deoarece reprezinta o garantie ca o companie care il obtine respecta o serie de cerinte de calitate la nivel mondial convenite de organizatia ISO (Organizatia Internationala pentru Standardizare).
Cum se obtine certificatul ISO 9001
Dupa cum am mentionat, pentru a obtine certificatul ISO 9001 in organizatia dvs., trebuie sa respectati cerintele standardului ISO 9001 si sa fi trecut cu succes un audit de calitate de catre un organism de certificare.
Standardul ISO 9001 in sine este accesibil oricui doreste sa puna mana pe el si il puteti achizitiona platind drepturile de utilizare a acestuia organizatiei ISO in sine si oricarei alte entitati care are drepturi de distributie (in cazul Spaniei este AENOR).
ISO 9001 prezinta toate cerintele pe care organizatiile trebuie sa le indeplineasca, dar NU specifica modul de a le indeplini.
Prin urmare, aceasta reprezinta principala dificultate pentru organizatii atunci cand vine vorba de respectarea cerintelor standardului.
Ei sunt obligati sa instruiasca personalul intern in ISO 9001 sau sa angajeze firme de consultanta externe pentru a-i ajuta sa indeplineasca aceste cerinte.
Pasii care trebuie facuti de o organizatie care doreste sa obtina certificatul ISO 9001 ar putea fi grupati in 5 faze diferite:
Etapa 1: Decizia privind domeniul de aplicare al sistemului de management
Faza 2: Resurse interne vs resurse externe
Faza 3: Conformitatea cu cerintele standardului
Etapa 4: Selectarea organismului de certificare
Faza 5: Trecerea la auditul de certificare
Etapa 1 – Decide domeniul de aplicare al sistemului de management
Reprezinta prima faza si inceputul tuturor lucrurilor.
Trebuie sa fi, dini sigur de toate activitatile desfasurate de organizatia dumneavoastra, ce activitate/activitati doriti sa prezentati conform cerintelor standardului ISO 9001.
Aceasta decizie marcheaza totul, deoarece este domeniul de aplicare al sistemului de management si pe care veti lucra pentru a respecta cerintele standardului.
Imaginati-va o companie care cumpara si vinde portocale si produce, de asemenea, sucuri de portocale de vanzare.
Pentru aceasta companie, acest domeniu de aplicare nu este acelasi: „Cumpararea, distributia si vanzarea de portocale”
Cu aceasta: „Productia si distributia sucurilor de portocale”
Sau acesta: „Cumpararea, distribuirea si vanzarea portocalelor.
In fiecare dintre ele sunt implicate unele procese sau altele.
Aceasta decizie de stabilire a domeniului de aplicare va cadea, ca regula generala, in ceea ce priveste conducerea superioara.
Trebuie sa fie o decizie importanta si adesea strategica, deoarece, in multe cazuri, alegerea de a avea un domeniu de aplicare sau altul va marca castigarea sau nu a unei oferte.
Decide cu calm care va fi domeniul de aplicare al sistemului de management, care va aparea in certificatul ISO 9001.
Faza 2 – Ai resurse interne si instruite pentru a face acest lucru sau trebuie sa mergi la un profesionist extern?
Odata ce esti sigur cu privire la domeniul de aplicare al sistemului de management, trebuie sa decizi daca vei incepe sa lucrezi la indeplinirea cerintelor standardului cu resurse interne ale organizatiei sau sa mergi la ajutorul consultantilor externi.
Daca angajati un consultant extern, ar trebui sa va lasati ghidati de experienta lor si sa colaborati in orice mod puteti cu consultantul pentru a indeplini cerintele ISO 9001 si pentru a obtine certificatul.
Faza 3 – Incepe sa lucrezi la indeplinirea cerintelor standardului
In aceasta faza incepeti sa indepliniti cerintele standardului.
Standardul ISO 9001 este structurat pe blocuri in conformitate cu o anexa SL, in care cerintele incep sa fie solicitate din blocul 4 Context.
Prin urmare, acesta este momentul in care ar trebui sa incepeti sa aplicati cerintele standardului.
Context
In acest bloc ar trebui sa analizati contextul organizatiei dvs., partile interesate existente si cum sa raspundeti nevoilor si asteptarilor acestora.
Conducere
Acesta este blocul in care trebuie sa demonstrati “sefia” de catre conducerea superioara a organizatiei prin angajament, monitorizare si constientizare fata de restul angajatilor cu privire la importanta de a lucra in conformitate cu cerintele de calitate care sunt puse in aplicare.
Planificare
In acest bloc trebuie sa planificati in organizatia dumneavoastra modul in care veti identifica si evalua riscurile si oportunitatile, obiectivele si schimbarile.
Lasă un răspuns