Tendintele din moda s-au schimbat drastic in ultimul secol. Si desi parerile legate de tinutele cele mai potrivite pentru cumparaturi, pentru calatorii sau pentru serviciu difera, moda este in mod cert mai relaxata decat era odinioara.
In contextul atat de multor schimbari, poate fi greu pentru profesionisti sa decida ce sa poarte la serviciu. Pentru ca – desi ceea ce porti nu iti defineste abilitatile profesionale – tinuta ta influenteaza ceea ce cred oamenii despre tine si mai ales de ce cred ei ca esti capabil. Este o parte importanta a brandului personal, asa ca e neaparat necesar sa acorzi atentie tinutelor pe care le porti la serviciu.
Ca regula generala, stai departe de slapi, pantaloni scurti, incaltaminte sport si orice prin care ti se vede lenjeria intima, pentru a evita sa arati neglijent si neprofesionist.
Iata mai jos cateva ponturi care te vor ajuta sa iti alcatuiesti un look tipic pentru birou:
- Insuseste-ti principiile de baza ale tinutei business-casual.
- Imbraca-te adecvat domeniului in care lucrezi.
- Afla care sunt articolele basic pe care orice profesionist trebuie sa le aiba in garderoba.
- Elementele de baza ale garderobei office pentru barbati.
- Elementele de baza ale garderobei office pentru femei.
- Tinutele perfecte pentru jobul pe care ti-l doresti.
- Ce sa porti la petrecerea de sarbatori a firmei.
Principiile de baza ale tinutei business-casual
Conceptul de business-casual pentru profesionisti e greu de definit, in primul rand pentru ca definitia este influentata de varsta, locatie, clima, tipul si dimensiunea organizatiei pentru care lucrezi si dress code-ul de la serviciu.
In principiu, business-casual este mai putin formal decat dress code-ul traditional pentru birou. Daca nu esti sigur care este dress code-ul la tine la serviciu, intreaba-ti managerul sau verifica la departamentul de resurse umane.
In general, companiile ofera instructiuni de baza in manualul angajatului sau in materialele de prezentare. Stai de vorba cu mentorul tau sau cu un antrenor de cariera despre imaginea pe care vrei sa ti-o creezi si discuta si despre cum iti poti actualiza garderoba profesionala pentru a reflecta mai bine aceasta imagine, chiar si intr-un mediu business-casual.
Imbraca-te adecvat domeniului
Ceea ce porti la serviciu va fi determinat si de domeniul in care lucrezi. Un avocat se va imbraca diferit de o persoana care lucreaza in tehnologia informatiei sau intr-un startup.
Uita-te pe LinkedIn la profesionistii de succes din domeniul tau si vezi ce stil vestimentar adopta. Studiaza diverse fotografii de la intalniri de afaceri pentru a vedea care sunt stilurile si normele. Stai de vorba cu reteaua ta despre tipul de haine care nu se demodeaza niciodata in domeniul tau.
Articole vestimentare basic pe care orice profesionist trebuie sa le aiba
Investeste in cateva articole vestimentare basic de buna calitate, in loc sa cumperi in fiecare sezon piese fast-fashion. Articolele de calitate superioara vor dura mai mult si nu se vor demoda.
Conmpleteaza-ti apoi garderoba, cumparand si de la retailerii de fast-fashion unele articole trendy sau accesorii pe care le poti introduce in look-urile tale.
Elementele de baza ale garderobei office pentru barbati
- Pantaloni. In aceasta categorie ar trebui sa incluzi atat pantaloni de stofa si pantaloni khaki pentru un look mai traditional, cat si pantaloni slim-fit pentru un look mai contemporan.
- Camasi slim. Pot fi cu maneca lunga sau scurta, in functie de climat si de dress code-ul firmei.
- Tricouri polo.
- Sacouri pe masura, de sezon.
- Cateva cravate de calitate.
- Pulovere la baza gatului sau in V, croite perfect.
- Pantofi eleganti, precum mocasinii. Nu uita: daca nu este un mediu foarte casual, pantofii trebuie sa acopere cea mai mare parte a piciorului. Slapii nu sunt acceptati in general, cu exceptia situatiei in care lucrezi intr-un loc de munca foarte casual.-
- Curele. Alege una neagra si una maro, sau investeste intr-o curea de buna calitate cu doua fete.
- Sosete de calitate. Nu uita ca atunci cand stai jos, sosetele se vad. Culorile si stilurile cat mai diferite sunt in ultimii ani un mod bun de a face o declaratie de stil, insa ai grija sa fie potrivite locului de munca. Este un detaliu mic, dar nu e cazul sa distragi un potential client purtand sosete nepotrivite.
Elementele de baza ale garderobei office pentru femei
- Pantalonii, cei din lana si cei khaki confera un look mai clasic, in timp ce pantalonii de costum pot fi mai contemporani.
- Bluze slim sau camasi elegante. Asigura-te doar ca nu te expui prea mult. Pot fi cu maneca scurta sau cu maneca lunga, in functie de clima si de dress code-ul firmei.
- Pulovere sau cardiganuri bine croite.
- Fuste sau rochii de calitate, cu o lungime aproximativa pana la genunchi.
- Pantofi eleganti. Pot fi mocasini, pantofi cu talpa joasa sau pantofi cu tocuri. Pot fi inchisi sau open-toe. Si in cazul femeilor, incaltamintea trebuie sa acopere cea mai mare parte a piciorului daca lucrezi intr-un meidu mai traditional. Vara, in locurile de munca mai casual sandalele sunt complet acceptate.
Vestimentatia pentru jobul pe care ti-l doresti
Ceea ce porti spune multe despre tine, asa ca este important sa te imbraci pentru jobul pe care ti-l doresti. Daca nu esti sigur cu privire la tinuta tipica, alege ceva mai profi sau mai formal si nu te duce in latura mai casual, mai ales pentru interviu.
Ceea ce nu inseamna neaparat ca va trebui sa porti o rochie sau costum si cravata, dar pentru un interviu e bine sa te imbraci mai bine decat de obicei. Daca nu stii sigur care este cultura vestimentara a organizatiei sau a domeniului, poti cere sfaturi cuiva din reteaua ta, in care ai incredere.
Nu incerca sa faci o declaratie de stil vestimentar chiar la interviu. Rezuma-te pur si simplu la un look cat mai profesionist. Dupa primul interviu si cand vei sti mai multe despre companie, vei mai putea face unele ajustari.
Daca vrei sa obtii o promovare, fii atent la modul in care se imbraca superiorii tai. Nu trebuie sa fii neaparat o copie a lor la indigo, dar iti vei face o idee despre cultura codului vestimentar office din firma in care lucrezi. Incepi apoi sa incluzi acest stil vestimentar in look-ul tau de zi cu zi. Vei avea astfel mai multa incredere in tine si vei simti ca esti profesionistul care merita promovarea.
Ce porti la petrecerea de sarbatori a firmei?
Petrecerea de sarbatori este o ocazie festiva, insa nu e cazul sa te expui prea mult sau sa fii prea stralucitoare.
Incearca sa arati elegant. In acest fel vei evita extremele si nu vei fi nici indeajuns de pregatit si nici prea excesiv pentru o petrecere la birou. De asemenea, nu trebuie nici sa faci un credit pentru petrecerea de sfarsit de an.
Pentru doamne, o varianta de tinuta de buget mediu poate fi sa poarte pantalonii obisnuiti dar asortati cu un top cu paiete si cateva accesorii wow si pantofi stiletto.
Pentru domni, o varianta buna poate fi o tinuta eleganta cu pantaloni si sacou asortati.
Daca esti nou in firma, vorbeste cu colegii despre ce poarta de obicei la petrecerile de sarbatori ale firmei, pentru a-ti face o idee despre ce este potrivit si ce nu.
Sursa: https://money.usnews.com/money/careers/company-culture/articles/what-to-wear-to-work
Lasă un răspuns